KULUNEEN VUODEN LUETUIMMAT POSTAUKSET

 

Toivottavasti siellä ruudun toisella puolella oli kaikilla oikein rentouttava joulu ja saitte vietettyä aikaa tärkeimpien ihmisten seurassa!

Huh, viisi kuukautta takana FitFashionilla ja täytyy myöntää, että eihän se nyt mennyt ihan niin kuin olin suunnitellut. Niin sanotusti ”life happened”, ja postausten teko on jäänyt hävettävän vähälle. Oon jotenkin ollut ihan pata jumissa tän asian kanssa, koska ajattelin ennen portaaliin liittymistä, että hyvinvointi on käsitteenä niin laaja, että mullahan riittää postattavaa joka päivälle. No, se on periaatteessa totta, mutta postausten väsääminen itsessään ei olekaan mitään toisella kädellä tehtävää hommaa. Siihen saa kyllä oikeasti kulumaan useamman tunnin kerrallaan. Toisekseen mulla on iskenyt joku älytön kirjoitusblokki ja jokainen ajatuksissa ollut kirjoitusaihe on torpattu mielessä sillä, että ”tästä löytyy jo ainakin miljoona postausta ympäri nettiä, täysin kulunut aihe”.

Yritän skarpata ensi vuoden puolella, ihan tosissani. Mulle saa aina laittaa lisäksi postaustoiveita tulemaan, joko tuonne kommentteihin tai sitten mulle voi laittaa suoraan sähköpostia. Musta olis kiva kuulla teistä! Ja kiitos ihan jokaiselle lukijalle siellä ruudun takana, vaikka oonkin postaillut säälittävän harvoin.

Ajattelin näin vuoden lopun ollessa käsillä koota tähän top5 listan luetuimmista postauksista. 🙂 Tsekkaa nämä, jos oot missannut!

 

1. ENTISEN RUOKANATSIN AJATUKSIA RAVINNOSTA

”Mullehan myytiin silmät ja suut täyteen kaikkia niitä uskomuksia, ja tottakai olin sinisilmäisenä ihmisenä ihan haltioissaan kaikista niistä opeista ja kikkakolmosista, mitä ravinnon hifistelypiireissä jaettiin. Suodatinvettä en voinut juoda, vaan sen piti mennä ensin Brita-suodatinkannun kautta, ja jos rahat oli ennen palkkapäivää lopussa, niin mieluummin käytin pennoseni johonkin kalanruuan makuiseen viherleväjauheeseen, kuin oikeaan ruokaan. Prioriteetit? Ne oli vähän hakusessa.”

En yhtään ihmettele, että tää aihe kiinnosti ihmisiä. Nykyään syömisestä on tehty niin järjettömän hankalaa jokaiselta kantilta katsottuna. Loppujen lopuksihan syöminen on tosi simppeliä, jos yhtään osaa kuulostella oman kehon antamia merkkejä ja tietää, mistä lähteistä saa laadukasta proteiinia, hiilihydraattia ja tärkeitä tyydyttymättömiä rasvoja. Monipuolisuus ja säännöllisyys – niillä pääsee pitkälle, ei tarvetta pilkuntarkkaan hienosäätöön, jos ei ole kilpaurheilija ja havittelee ihan yleistä hyvinvointia ja arjessa jaksamista.

2. MITÄ TARTTUU MUKAAN RUOKAKAUPASTA? + RUOKAVALIONI KULMAKIVET

Postauksessa kurkataan mun ruokaostoksia ja toisekseen sitä, mitä asioita tsekkailen tuoteselosteista kun seikkailen tuolla ruokakaupoissa. Tietyt jutut on hyvä pitää mielessä, koska harva oikeasti katsoo yhtään mitä siellä tuoteselosteessa sanotaan. Ainakaan itse en koskaan näe muiden tutkailevan niitä ainesosia ja makroja siellä kaupan hyllyjen väleissä. Ehkä ne vaikuttaakin tottumattoman silmään vähän heprealta – mitä sieltä nyt muka pitäisi tarkistella ja miksi?

Mua kiinnostaa lukijanakin aina kurkkia toisten ihmisten ruokaostoksia uusien ideoiden perässä. On aina kiva tietää, mitä toiset syö ja miksi. Meillä jokaisella on varmasti jotain kulmakiviä ruokavaliossa, ja sellaisia tuotteita, mitä tarttuu mukaan kaupasta ihan aina. Perusmeininkiä. Välillä on hyvä kuitenkin heittää pientä twistiä sekaan ja kokeilla avoimesti uusia tuotteita, ilman ennakkoluuloja! Jälleen kerran päästään siihen monipuolisuuteen.

Kun osaa 5 sekunnin aikana katsoa tuotteesta, onko se fiksu ostos vai ei, niin elämä helpottuu taas huomattavasti! 😉 Tsekkaa ainakin nämä;

  • viljatuotteista kuidun määrä (väh. 6g/100g)
  • mysleistä/jogurteista/välipaloista sokerin määrä (huomioi, että maustamattomissakin maitotuotteissa on luontaisesti sokeria, koska laktoosi eli maidon oma sokeri on siellä mukana – eli tarkista, ettei ainesosaluettelossa mainita sokeria tai jos mainitaan, sen olis hyvä olla mahdollisimman lopussa siellä listassa!)
  • tyydyttyneen rasvan määrä suhteessa rasvan kokonaismäärään (mitä pienempi luku tyydyttyneen rasvan kohdalla, sen parempi)
  • suolan määrä (tarkkana näiden kanssa varsinkin eineksissä ja prosessoiduissa lihavalmisteissa), esim. meetvursteissa suolaa on helposti jo 4g/100g ja ylöspäin, ja Spice Up!-merkkisessä kiinalaisessa Szechuan kastikkeessa suolaa on 5,8g/100g eli yhdessä pussissa järkyttävät 11,6g 😉

3. LOPPUVIIKON RUOKA- JA TREENIPÄIVÄKIRJA – MITEN RUOKASKARPPAUS ON LÄHTENYT KÄYNTIIN?

Ruokapäiväkirjat, ne huimat 2 kpl mitä oon tainnut tehdä tänne, on olleet huiman suosittuja! No, kaikenlaiset kurkistukset toisten rutiineihin ja syömisiin kiinnostaa kovasti.

Tuosta postauksesta näkee aika hyvin, että ei täällä päässä syömiset ole mitään lautaselta närppimistä vaan ihan kunnon syömistä. Energiaa koneeseen!

4. TREENAATKO KESKIVARTALOA TARPEEKSI MONIPUOLISESTI?

Huh, siitä ”pientä” infopläjäystä tuloksekkaaseen keskivartalon treenaamiseen! Heivaa nurkkaan iänikuiset nytkyttelurutistukset selinmakuulla ja hae liikkeeseen suosiolla lisää vipuvartta laittamalla vaikka jumppapallo selkärangan alle, että saat lisää venytystä liikkeeseen. Ja muutenkin, unohdetaan ne nopeasti väännetyt kuntopiirijumpat kehonpainolla, kun on vatsalihaksista kyse ja muistetaan, että keskivartalo kaipaa progressiivista voimaharjoittelua siinä missä muutkin lihasryhmät. Se ei aina tarkoita lisää kuormaa, vaan ilman muuta löytyy oman kehon painolla tehtäviä harjoitteita, joista on miljoonia eri variaatioita – ei pääse ihan heti kehitys tyssäämään, kunhan hakee koko ajan lisähaastetta asentoa muokkaamalla tai lisäämällä nilkkapainoja/painoliiviä kehiin.

5. PUHUTAANKO HETKI ITSEKURISTA JA HERKUTTELUSTA?

Tärkeä aihe! Postauksessa kerron, miksi en kannata herkkupäivää tai kieltolistoja arjen ruokavaliossa. Ja mitä herkkupäivistä luopuminen on muuttanut mun käytöksessä mentaalitasolla. Myös syömisen kohdalla ylilyönnit on mahdollista välttää, kun opettelee kuulostelemaan sitä omaa kehoa ja alkaa kysyä itseltään, miksi tietyissä tilanteissa tulee toimittua niin kuin tulee. Löytyy sieltä se ydinsyy, mikä aiheuttaa ongelmakäyttäytymisen heikoilla hetkillä, ja boom – pääset vihdoin irti ongelmasta pala palalta. Helppoa se ei ole, eikä aina niin kivaakaan, mutta ehdottomasti sen arvoista.

Näillä eväillä uuteen vuoteen. Paljon uusia kuvioita tiedossa 🙂 Muutto häämöttää kolmen viikon päästä ja työkuviot on myös muuttumassa. Vielä on lopulliset työkuviot hiomatta, mutta ehdottomasti aina löytyy aikaa lähi- ja etävalmennuksille, eli jos sulla on suunnitelmissa suorituskyvyn tai fysiikan kehittämistä näin vuoden alun kunniaksi, niin pistä ihmeessä sähköpostia tulemaan! 🙂

Ihanaa uutta vuotta jokaiselle!

Edellisessä postauksessa:

MIKSI JOTKUT ONNISTUU UUDENVUODEN LUPAUKSISSA JA TOISET EI?

***

SEURAATHAN JO SOMESSA? 😉

Facebook

Twitter

Instagram

 

Leea V.

Yksi vastaus artikkeliin “KULUNEEN VUODEN LUETUIMMAT POSTAUKSET”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta