Miksi ilmaiset treeniohjelmat ja omatoiminen sooloilu eivät tuo tuloksia?

Kuka tahansa pystyy googlettamaan itselleen treeniohjelman.

Vaikka ihan viikkotasolle ohjelmoituna, ilman pennin penniä. Valinnanvaraa riittää sen suhteen ehkä liikaakin. Ilmaiset ohjeet kelle tahansa, koska tahansa. Mutta miten ne on toimineet sun tai sun tuttujesi kohdalla? Aivan.

Yleensä ilmaiset treeniohjelmat eivät tuo tuloksia. Nettivalmennusbisneksessä on melkoisen haastavaa erotella jyvät akanoista, eli löytää apu juuri siihen sun henkilökohtaiseen tarpeeseen. Kyllä, voit googlettaa vaikka tarkalla sanalla ja lisätä hakusanaksi myös tarkennuksia tilanteestasi ja tavoitteistasi, mutta et silti tiedä, miten se ohjelma istuu juuri sinun arkeesi, taustoihisi ja sen hetkiseen elämäntilanteeseesi.

Ilmaiset treenivinkit ja ohimennen kysäistyt pikkukysymykset tutulta PT:ltä on ihan kiva juttu, mutta suoraan sanottuna niistä ei ole sulle mitään hyötyä.

Miksi ei? Koska et joudu millään tavalla sitoutumaan niiden vinkkien ja ohjeiden käytännön toteutukseen. Kukaan ei ole valvomassa, laitatko vinkit käytäntöön. Sulla ei ole siis riskinä menettää yhtään mitään, kun et ole investoinutkaan siihen mitään.

Tilivelvollisuuden puute on yksi iso syy, miksi ilmaiset ohjeet eivät tuo optimaalisia tuloksia. Puhumattakaan siitä henkilökohtaisesta tsempparista, joka tuntee sun heikot ja vahvat ominaisuudet, ja näkee susta heti, milloin et oikeasti jaksa tehdä enää yhtäkään toistoa vai uskotteletko vain itsellesi niin.

Sen verran pitää huomauttaa, että en nyt kritisoi netistä löytyviä ilmaisia treeniohjeita, mitä löytää yksittäisiin treenipäiviin tai tapauksiin, vaan tarkoitan sellaista pidempikestoista ohjelmointia. Oon monta kertaa elämäni aikana ollut mukana ilmaisissa nettivalmennuksissa. Itseasiassa olin aikoinaan myös sellaisessa valmennuksessa, missä sain ilmaiseksi ihan henkilökohtaisesti räätälöidyn treeniohjelman omat toiveet ja lähtökohdat huomioituna. Mutta toimiko se? Ei. Koska tein sinne omia lisäyksiä, muutin sarjamääriä, muutin liikkeiden järjestyksiä ja liikkeiden suoritusasentoa, vähän sieltä ja vähän täältä pientä ”hienosäätöä”. Viikon päästä en jaksanut enää edes raahata mukaan salille sitä ohjelmanivaskaa, koska oli vähän päässyt punakynä heilumaan ja ohjeistuslappuset täynnä omia fiksailuja.

Koska lähdin itse sooloilemaan, en tietenkään voi laittaa silloisen treeniohjelman toimimattomuutta sen valmennusfirman piikkiin. Ja tästä päästäänkin aasinsiltana seuraavaan pointtiini…

Jos sulla on kädessäsi jonkun laatima treenisuunnitelma, niin noudata sitä 100 %.

Älä lähde sooloilemaan. Päästä irti kontrollista, ja sitoudu noudattamaan sitä ohjelmaa ihan vähintään 3-4 viikkoa. Jos lähdet sitä ennen miksailemaan sekaan muita treeniohjelmia, vaihtamaan liikkeitä tai viikon kokonaiskuormitusta, menetät oikeuden tuomita sen kyseisen treeniohjelman laatijan.

On jotenkin hirveän vaikeeta päästää irti siitä kontrollifriikistä, joka meissä (ainakin suurimmassa osassa meistä) asuu. Tai jos ensimmäisen viikon jälkeen ei näy peilistä muutosta, niin ajatellaan, että tähän lässähti ja kokeillaanpas jotain muuta. No, ei tule toimimaan muutkaan ohjelmat, jos ei anna keholle ikinä mahdollisuutta adaptoitua mihinkään.

Paras treeniohjelma on aina se, mitä pystyt noudattamaan systemaattisesti ja mistä pystyt selkeästi näkemään, missä kohtaa on tullut tuloksia ja missä on vuotovikoja. Ei ole olemassa yhtä parasta treeniohjelmaa, mutta se on ainakin pässinvarma asia, että miksailemalla viiden eri asiantuntijan myymiä ohjelmia et saa aikaiseksi kuin armottoman sekametelisopan. Puhun aiemmasta kokemuksesta nyt. Lopussa määrää se sitoutumisen taso – millä fiiliksillä noudatat sitä ohjelmaa? Onko sen noudattaminen pakkopullaa vai onko selkeästi tiedossa, miksi teet ja mitä teet ja miten se edesauttaa sua kohti tavoitettasi? Jos pistät 100 % peliin jokaisessa treenissä, voit saada hyviä tuloksia jollain hutaistullakin treeniohjelmalla. Ainakin tiettyyn pisteeseen saakka!

Itsensä päästää aina sieltä mistä aita on matalin.

Itsensä koutsaaminen on suoraan sanottuna ihan hirveetä. Ei omaa treenaamista pysty näkemään ulkopuolisen silmin ja puolueettomasti. Kyllä, ilman muuta mä pystyn vetämään itseni äärirajoille ja osaan vetää itselleni yksittäisiä treenejä, missä en pääse helpolla. Mutta itseään on laittoman helppo huijata ja keksiä tekosyitä ties mihin. Ihan puolivahingossa tulee vaihdettua ohjelmaan ne kivat liikkeet, mitä tykkää tehdä, eikä niitä liikkeitä mitä vihaa yli kaiken ja mitä nimenomaan pitäisi tehdä. Ulkopuolinen ihminen näkee kokonaiskuvan paremmin ja saa sut täyteen potentiaaliisi. Joskus paperilla pieneltä näyttävä suunnittelumoka on aika iso moka, kun lähdetään sitten käytännössä toteuttamaan treeniohjelmaa aivan summanmutikassa.

Tiedän konkreettisesti sen, miten iso ero on treenata oikeasti jonkun valvonnan alla ja niin, että sulla on siinä vieressä varmistaja. Joku joka pelastaa sut raskaan tangon alta, kun on tarvis, ja voit treenin ajaksi vaan heittää aivot narikkaan ja laittaa kaiken peliin työsarjoihin. Kyllä se valmentaja tuo melkoista varmuutta siihen treenaamiseen.

Ja ne kirotut pikkuiset ilmaisvinkit…

Lopuksi on pakko sanoa, että jos tunnet jonkun personal trainerin omassa lähipiirissäsi, älä koskaan kysy treenivinkkejä siltä henkilöltä, ellei teillä ole oikeasti aikeissa solmia valmennusprojektia yhdessä. Koska muussa tapauksessa et tee niillä vinkeillä mitään. Rahallinen sitoutuminen on, yllättävää kyllä, ainoa keino varmistaa asioiden eteneminen. Ei ihminen nyt herran tähden halua maksaa valmennuksesta melkein puolikasta vuokraansa joka kuukausi vain todetakseen, että pulla vei voiton tänäkin iltana. Kyllä siinä tekee jo mieli vähän paiskia duuniakin sen rahan edestä.

Ja vaikka et haluaisikaan ostaa lähipiiristä tuntemaltasi PT:ltä valmennusta, ei kannata myöskään letkauttaa paljon kuultua ehdotusta ”Tekasetko tosta lämpimikses mulle saliohjelman, jos saat paketin Juhla  Mokkaa palkkioks, kavereita kun tässä ollaan.” Annetaan työtä tekevien ihmisten ja pienyrittäjien säilyttää ammatillinen kunnia, jooko.

Onko sulla itsellä kokemusta ilmaisista nettivalmennuksista? Oletko päässyt treeneissä uudelle tasolle jonkun toisen avustuksella? 🙂

Leea V.

12 vastausta artikkeliin “Miksi ilmaiset treeniohjelmat ja omatoiminen sooloilu eivät tuo tuloksia?”

  1. Mä oon kyllä eri mieltä siitä ettei ilmasilla ohjelmilla vois saada tuloksia. Tai maksetuilla jotka on yleisiä kaikille. Ei syöminen esim niin tähtitiedettä ole. Itse olen esim oppinut kehittymään leuoissa ja saanut sixpäkin ilman että mulla on ikinä ollut valmentajaa. Toki kehitys treenivuosissa olisi varmasti nopeampaa jos olisi valmentaja mutta jos ei ole ikinä tehnyt mitään, on tuo ”ilmainen” treeniohjelma mielestäni tyhjää parempi. Se että liikkuu on jo kotiinpäin. Jos inspiraatio nousee voi sitten toki panostaa enemmän mutta en näe vääräksi toteuttaa muita vaihtoehtojakin. 🙂

    • Kiitos kommentista! Totta tuokin. 🙂

      Monet saa tosiaan hienoja tuloksia ihan omillaankin, ja jos oma tavoite on kirkkaana mielessä niin eihän siinä mitään esteitä ole.

      Mutta jos oletetaan, että henkilö on päättänyt ylipäätään hakeutua valmennukseen niin silloin joku ostettu valmennus on kaikista selkein vaihtoehto. Ei tarvitse sitten hakata päätä seinään ja on taustalla se joku seuraamassa kehitystä. 🙂

  2. Olipa harvinaisen typerä kirjoitus.

    Etenkin kohta ”Ilmaiset treenivinkit ja ohimennen kysäistyt pikkukysymykset tutulta PT:ltä on ihan kiva juttu, mutta suoraan sanottuna niistä ei ole sulle mitään hyötyä.”. Mitään hyötyä? Itse olen rakentanut dieettini sekä massakauden ruokavalion sekä treenit. Aluksi pudotin 25kg omin avuin ja nyt olen kasvattanut lihasta ihan omin avuin ja tasapainoisesti ja ala ja yläpää kasvaneet. Ainuttakaan maksettua treeniohjelmaa en ole ostanut vaan itse opiskellut kirjoista ja netistä kaiken tarvittavan tiedon. Projektia on nyt 3 vuotta takana enkä koe vieläkään tarvitsevani monen sadan euron ohjelmaa kehittymiseen.

    • Moikka.

      Hieno saavutus!

      En tietenkään väitä, ettei ilman valmennusta voi onnistua. Riippuu paljon ihmisestä ja omasta sitoutumisesta projektiin. Hyvä, että oot onnistunut!

  3. Onpa härskiä mainostusta. Mulla toimii oma ruokavalio ja ilmainen, itse viilattu treeniohjelma kuin tauti ja kyllä, olen aikuinen ja pystyn ihan itse viemään takalistoni salille juuri niin usein kuin on tarpeen 😀 Esimerkiksi Piia Pajunen muuten reenaa ilman tarkkaa ohjelmaa ja ruokavaliota, oletko sitä mieltä että hän ei ole saanut tuloksia?

    • Terve,

      Pointti ei toki ollut se, ettei omatoimisesti voisi saada tuloksia! Vaan se, että jos on ylipäätään halunnut valmennukseen lähteä niin se kannattaa ottaa maksullisena tai sitten vaan muuten olla 100% fokuksella mukana ilman ohjelman säätelyä ja vääntelyä. 🙂

      Aloittelijoilla menee monesti pari vuotta ”hukkaan” salilla, kun joutuu treenaamaan yrityksen ja erheen kautta. Valmennuksissa saa nopeammin ehkä sen oikean suunnan. Mutta kuten ylempänä sanoin, en väitä, että kaikilla näin on.

  4. Olin 16-viikkoa kestävässä Optimal performancen nettivalmennuksessa, jossa tarkotuksena oli kasvattaa voimaa. Viikottain tuli vinkkejä ja asiaa terveydestä ja ruoasta. Tykkäsin todella paljon! noudatin ohjelmaa tarkalleen ja voimatasot nousi niinkuin pitikin, myös facebookin tsemppi ryhmä oli kiva lisä 🙂 Itsellä pitää tosiaan olla motivaatiota noudattaa ohjeita jos haluaa tulosta.

    • Oih, Optimal Performance on huippuhyvä! Itekin oon kyllä tota Muscle Madnessia monesti ajatellut. 🙂

  5. Omat kokemukseni sanovat että säätämällä ja tekemällä omat treeniohjelmat saat paljon parempia tuloksia, kuin maksamalla järjettömiä hintoja jollekin ”personal trainerille” joka on käynyt viikon verkkokurssin, jossa opetetaan mikä on soutulaite ja että hiilareita ei saa syödä. Parempien tuloksien lisäksi rahaa säästyy jopa tuhansia euroja.

  6. Olen kyllä eri mieltä kanssasi siitä, että rahallinen sitoutuminen olisi ainoa tapa saada asiat etenemään ja kehitystä. Jos menetetty raha on suurin motivaatio käydä salilla niin sitten on ehkä parempi löytää toinen harrastus. Itse en ole koskaan ostanut valmennusta tai muutenkaan sitoutunut rahallisesti treenisuunnitelmassa pysymiseen ja ihan kohtalaiset tulokset olen silti saanut 🙂

    http://www.punttimimmi.fi

    • Onhan raha itsessään vähän kehno motiivi. Kuitenkin maksullisessa valmennuksessa kun on tilivelvollinen jollekin, niin se auttaa jo paljon.

      Hyvä, että oot päässyt hienoihin tuloksiin omillaan! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta