Suuntaviivat selvillä

Ei se ole personal trainer eikä mikään, joka väittää kykenevänsä vastaamaan kaikkien tarpeisiin. Esimerkiksi omalla kohdallani kestävyysharjoittelu ei ole se kaikista vahvin osaamisalue, enkä tällä hetkellä välttämättä ottaisi valmennukseeni maratonille tai thriathloniin tähtäävää harjoittelijaa. Johonkin suuntaan on erikoistuttava. Ja mulla se suunta on ollut melko selvillä jo jonkin aikaa. Mikä mua vetää eniten puoleensa, on voimaharjoittelu.

kuva1

Ihan muina naisina selailin sähköpostiani tuossa pari päivää sitten ja ihan kuin jostain tilauksesta siellä pönötti ilmoitus Trainer4Youlta, että heille on tullut syksyn uuteen koulutusvalikoimaan ihan mielettömän hienoja vaihtoehtoja! No siellä oli joukossa semmoinen koulutus, kuin voimavalmentaja ja sehän huusi mun nimeäni. Siksi päätinkin ilmoittautua täysin uuteen koulutukseen, eli musta tulee pian myös Trainer4You Voimavalmentaja! Koulutus alkaa lokakuussa 2017 ja on neliosainen kokonaisuus. Oon tästä ihan tajuttoman innoissani.

Koulutuksen sisältö tulee olemaan ihan eeppinen. Vai mitä sanot tästä;

  • harjoittelun periodisaatio erilaisilla menetelmillä
  • voimantuoton säätely
  • kuormituksen lait
  • kehonpainolla tehtävät voimaliikkeet ja niiden progressiot (käsilläseisontapunnerrus, ihmislippu, etuvaaka, takavaaka, pistoolikyykky jne.)
  • kuormitusfysiologia
  • nopeusvoimaharjoittelu
  • adaptaatiot
  • mekaaninen kuormitus
  • palautumisen teoriat
  • plyometrinen harjoittelu
  • unilateraalinen (yhden raajan) voimaharjoittelu
  • eristävät liikkeet
  • nostotekniikat, erikoistekniikat

Tuo kaikki on siis vasta alkusoittoa siitä, mitä muuta siellä tulee olemaan. Ja tämän kurssin kouluttajalla, Tuomas Rytkösellä, on plakkarissa semmoiset tulokset voimaliikkeissä (samoin koulutustausta on todella vaikuttava), että varmasti muuten tietää, mistä puhuu ja elää niin kuin opettaa.

kuva3

Ilman voimaa ei ole elämää. Voimantuottoa tarvitaan ihan kaikkeen, penkiltä ylös nousemisesta pituushyppyyn. Vaikuttaa yleiseen toimintakykyyn todella paljon.

Voimaharjoitteluun syventyminen tuntuu jotenkin luonnollisimmalta jatkumolta, kun siihen mä alunperin olen rakastunutkin. On mulla ollut sellaisia kausiakin, jolloin olin innostunut lenkkeilystä, mutta ei, kyllä se sydän aina kaipaa salille loppupeleissä. Siinä on vaan aina jotain taikaa, kun oot salilla, seisot siellä nostolavojen luona ja (parhaimmassa tapauksessa oot vielä yksin siellä) on vaan sinä ja se levytanko. Siinä hetkessä ei paljoa murheet paina.

Niin siistiä, kun suuntaviivat on selvillä ja laitetaan kuulkaas isot pyörät pyörimään! Mun tiedonjano tätä alaa kohtaan on ihan valtava ja tällä hetkellä kuumottaisi kovasti myös psyykkisen valmennuksen ja ravintovalmentajan koulutus. Mutta mun budjetti ei ole ihan samaa mieltä mun kanssa. Pakko pitää pää kylmänä ja katsoa ihan rauhassa, minne tie vie.

kuva2

Nyt lokakuuhun asti syvennetään sitten tähän asti hankittua osaamista ja paiskitaan hommia niin paljon, kuin mahdollista. Ja vaikka aionkin syventyä voimaharjoittelun pariin, aion ihan yhtä lailla valmentaa painonpudottajia/painonhallintaa tavoittelevia asiakkaita ja elämäntapamuuttujia. Mulla on painonpudotuksesta ja elämäntaparempasta itsellä kokemusta ja PT-koulutus on aika lailla antanut hyvät eväät siihen kokonaisuuteen jo ennestään. 🙂

Ja hei, jonain kauniina päivänä mä vielä luen tieteellisiä EMG (elektromyografia) -tutkimuksia lihasten aktivaatiosta samalla rentoudella, kuin joku perusjamppa lukee Hesaria sunnuntaiaamuna! Bring it on 😉

***

Voit seurata mun treeni- ja arkimeininkejä somessa:

Twitter

Instagram

Leea V.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta