Lisäravinteilla ne lihakset kasvaa! Eiku…

”Turha mun on nyt mennä salille, kun mun BCAA:t on loppu. Menee hukkaan koko treeni, jos juo pelkkää vettä ja iskee katabolia kuitenkin.”

sali

Valitettavasti ajattelin joskus noin. Mulle pystyi ennen myymään melkeinpä mitä tahansa, en omannut minkäänlaista lähdekritiikkiä. Kun tuotteen myyntiteksteissä luki ”tässä tuotteessa on kaikki, mitä tarvitset lihaskasvun ja treenitehojen maksimointiin!”, niin meikäläinen oli heti näin:

Shut-up-and-take-my-money

Oli aikoja, jolloin käytin enemmän rahaa vitamiineihin, superfoodeihin ja lisäravinteisiin, kuin oikeaan ruokaan. Riitti, että törmäsin somessa mainoskuvaan, jossa joku idolisoimani henkilö mainosti jotain tuotetta, niin meikäläinen oli myyty. Niistä ajoista on opittu. Nykyään ei tule enää paniikkikohtausta, jos sinkki pääsee loppumaan kaapista tai joutuu treenaamaan jonkin aikaa pelkän veden voimalla. Koska ei ne lisäravinteet niitä tuloksia mun puolestani tee, enkä mä niiden avulla sitä tankoa maasta nosta. Treenitehot riippuu lopulta aivan muista tekijöistä.

Lisäravinteiden tuoteteksteissä tosiaan myydään yleensä kuuta taivaalta, ja taas kerran on helppo haksahtaa ansaan. Luulla, että niistä tuotteista ne tulokset on kiinni. Mutta hei, jos sulla ei ole välittömästi saatavilla uutta purkkia sen loppuneen kreatiinin/hiilarin/heran tilalle, niin muista, että maailma jatkaa radallaan eikä sun kovalla työllä kasvattamat lihakset siltikään sula pois. Ihan oikeasti.

instagram

Jos on käytössä samanaikaisesti kaikki mahdolliset treenilaturit, intrajuomat, palkkarit ja välipäivinä juotavat aminohapot, niin mieti sitä keinotekoisten makeutusaineiden kokonaiskuormaa. Aika karmivaa, eikö? Yllättävän moni lisäravinne on makeutettu asesulfaami-K:lla ja sukraloosilla, ja kohtuudella käytettynä niissä ei ole mitään vikaa, mutta paino sanalla kohtuus. Jos sitä on viidessä eri treenijuomassa ja lisäksi syö vielä päivittäin proteiinivanukkaita ja -patukoita, niin kyllä siinä saattaa ilmetä jo vähän päänsärkyä sun muuta kivaa.

Siinä vaiheessa, kun lisäravinnelasku alkaa muistuttaa kuukauden ruokabudjettia, niin olisi hyvä hetki arvioida ihan objektiivisesti – mitä sellaista saavutat niillä lisäravinteilla, mitä et saa tavallisesta ja monipuolisesta ruokavaliosta?


supplements

Aminohappojuoma treenin aikana nautittavaksi on varsinkin kesähelteillä ihan soiva peli, mutta ei se välttämätön ole, varsinkaan aloittelijoille. Jos elämän peruspilarit ovat oikeasti kunnossa (treeni on pätevästi ohjelmoitu, lepoa ja unta tulee hyvin ja ravinto on monipuolista), niin sitten on tilaa mahdolliselle hifistelylle. Mutta jos on rajallinen ruokabudjetti ja punnitset siellä, ostaako uuden kreatiinipurkin vai käyttää sama summa muodollisesti pätevämpään ravintoon, niin kannattaa valita jälkimmäinen vaihtoehto. Aina.

Mitä sitten kannattaisi hankkia?

On ihan yhden käden laskettavissa ne tuotteet, jotka on oikeasti hintansa väärtejä tai lähellekään oleellisia perus punttipirkon tai -penan repertuaarissa.

Mikä on kuitenkin ihan todella pätevä lisäravinnehankinta kelle tahansa, on hyvälaatuinen heraisolaatti. Se kun ei ole mitään ”mömmöä” (niin kuin vanhempi väestö monesti ajattelee), vaan ihan puhtaasti maitotaloustuotannosta saatavaa heraa. Onneksi nykyään on saatavilla todella puhtaita ja suodatettuja heraisolaatteja (kotimaisiakin), ilman täyteaineita ja keinotekoisia makeutusaineita. Treenin jälkeen suosittelen käyttämään heraisolaattia, joka imeytyy nopeammin hyötykäyttöön, kuin herakonsentraatti ja on monesti myös herkkävatsaisille parempi valinta.

Hyvälaatuinen heraproteiini on siitä hyvä, että se säilyy huoneenlämmössä ja on kätevä välipala (tai siis toimii osana sitä) ihan toimistotyöläisellekin. Harvalla muuten on treenin jälkeen välitön pääsy lämpimän ruuan äärelle, joten nopeasti imeytyvä (vaikkapa hydrolysoitu) heraisolaattijuoma on hyödyllinen vaihtoehto. Se imeytyy käytännössä kiinteää ruokaa nopeammin, eli palautuminen ja proteiinisynteesi elimistössä pääsevät heti käyntiin.

Palautumiseen tarvitaan ehdottomasti sitä hiilihydraattiakin, eli puhdas hiilihydraattijauhe on tärkeä osa palautumisjuomaa.
Hiilihydraattikin imeytyy nesteenä nopeammin ja tehokkaammin, mikä on heti treenin jälkeen ihan mahtava juttu. Palautumisjuoman voi koostaa esimerkiksi laittamalla puhdasta hiilihydraattijauhetta 0,5 – 1 g/kg (per painokilo, eli 60-kiloisella sellainen 30 – 60 g hujakoilla on ihan passeli) ja heraproteiinia noin 0,25 – 0,5 g/kg (60-kiloisella 15 – 30 g).

Heraproteiinilla ja hiilarijauheella pääset jo pitkälle, muu ei ole oleellista alussa. Todistettua hyötyä on sitten toki myös kreatiinimonohydraatista, joka toimii esimerkiksi osana sitä palautumisjuomaa. Kreatiinimonohydraatti siis tehostaa harjoittelua ja sitä kautta lihasmassan kasvua. Tehostaa harjoittelua siten, että lisäravinteena nautittava kreatiinimonohydraatti lisää lihasten kreatiinifosfaattipitoisuutta (mitä siis tarvitaan energiantuottoon treenissä), minkä avulla saat vietyä salilla sarjat pidemmälle, tehtyä kenties ylimääräisiä toistoja aiempaan nähden ja kohotettua myös yleisesti voimatasoja.

Kreatiinimonohydraatti myös lisää lihassolun volyymia, eli sen käytön yhteydessä on monesti parempi pumppi lihaksissa. Mutta kreatiiniakaan ei kannata käyttää yhtäjaksoisesti samaa määrää vuodesta toiseen, vaan jaksotella sen käyttöä, jotta siitä on jotain hyötyäkin.

koti

Siinäpä se. Kreatiinia on kokeiltu ja hyötyjä omalla kohdalla on todellakin havaittu, mutta nyt oon ollut muistaakseni koko tämän kuluneen vuoden ilman sitä. Elossa ollaan, ja ennätyksiäkin on silti paukuteltu! Muista siis, että mikään treenilaturi tai muu lisäravinne ei korvaa kovaa päätä, mielenlujuutta ja keskittymistä siellä salilla.

Niin, ja seuraavan kerran, kun törmäät mainokseen, jossa sanotaan, että jäät ihan pulkannaruksi ilman valmistajan X mahtavaa yöproteiinia (kaseiinia), niin voit vaan nauraa makeasti. Voit sanoa heipat samalla kaiken maailman rasvanpoltto- ja vihreäteekapseleille ja Flat Tummy/Detox-teepusseille. Tiedät, että ne vaivalla hankkimasi lihakset on tallessa vielä seuraavana aamunakin, kun nukut hyvää anabolista (rakentavaa) unta ja ruokavalio on mallillaan. 😉

***

Voit seurata mun treeni- ja arkimeininkejä somessa:

Twitter

Instagram

Leea V.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta