Treenaatko elämää vai pakaroita varten?

Ootko koskaan alkanut pohtimaan, mikä on sun syvin motivaatiosi liikkumiselle? Treenaatko vain ulkonäkösyistä? Jos treenaat, se on varsin ok, ei siinä mitään. Mikä ikinä saa kenetkin liikkeelle, ei sillä motiivilla niin väliä. Ja usein ulkonäkösyistä lähtenyt motiivi muuttuu joka tapauksessa matkan varrella henkiseksi motiiviksi, kun jää koukkuun siihen itsensä ylittämiseen (ei siitä sen enempää tällä kertaa).

lea

Mutta… jos ajatellaan ihan pidemmällä tähtäimellä sellaista motiivia, joka kantaisi läpi kaikki elämän karikot ja vähemmän smuutisti kulkevat ajanjaksot, niin voisiko sellainen arjen suorituskykyä ja elinvoimaisuutta varten treenaaminen olla kauaskantoisempi motiivi?

Onhan se nyt hieno tunne katsoa jossain vaiheessa treeniuraansa peiliin ja todeta, että berberiin on ilmestyneet jännät kummut, mutta kun se asia ei muuta ihmisarvoa mihinkään suuntaan. Pyöreät pakarat eivät korvaa läheisten kanssa vietettyä aikaa, elämän unohtumattomia hetkiä eikä itsensä ylittämisen tunteita. Ja tuskin kukaan nimeäisi pyllyn rakentamista elämänsä suurimmaksi saavutukseksi, vai? Entä luuletko, että ihmiset ajattelevat susta sitten vanhoilla päivillä, että ”En minä muusta tiedä, mutta hyvä perse sillä oli.” Rohkenen epäillä.

life

Pistäpä huviksesi Googleen joku ”kuinka saada pyöreät pakarat” ja löydät 894829849 hakutulosta erilaisten naapurinpirkkojen laatimista pakaraohjelmista, verkkovalmennuksista ja YouTube-videoista. Pakaroiden kasvattaminen kiinnostaa. Ja se myy kuin häkä.

Mutta miksei kukaan puhu siitä, mitä hyötyä voimakkaista pakaroista oikeasti on elämässä?
Noin niin kuin kehon toimintakyvyn ja kehon rakenteellisen tasapainon kannalta. Pakaroiden tärkein tehtävähän ei ole, kumma kyllä, kääntää muiden katseita, vaan ojentaa lonkkaa ja ulkokiertää sitä. Iso pakaralihas on ihmiskehon suurin ja voimakkain lihasryhmä ja vaikuttaa kehon yleiseen toimintakykyyn ihan älyttömän paljon. Sillä on iso rooli myös ryhdin ylläpitämisessä, puhumattakaan polvi- ja selkäongelmien ehkäisystä. Heikot pakaralihakset johtavat helposti lantion virheasentoihin, mikä aiheuttaa vääränlaista kuormitusta alaraajoihin ja sitä kautta aiheuttaa niitä valitettavan yleisiä ryhti-, selkä- ja polviongelmia.

leea2

Ainakin mun mielestä näissä yllä mainituissa on enemmän porkkanaa treenata pakaroista mahdollisimman voimakkaat ja räjähtävät, kuin siinä, että pakko mahtua kesällä pariksi kuukaudeksi bikineihin ja kerätä hyväksyviä katseita rannalla. Vai kuinka?

Ei ole lopulta kyse mistään yksittäisistä ”treenaa itsellesi pyöreät bikinipakarat” -treeniohjelmista, vaan pitkäjänteisestä ja nousujohteisesta tekemisestä, jossa ne ”pyöreät pakarat” tulevat sitten oheistuotteena mukavan tekemisen mukavana bonuksena.
Ilman, että se fyysisen habituksen tavoittelu on tekemisen perimmäinen syy. Saatat yllättyä, miten paljon mukavampaa onkin treenata suorituskykyä ja toiminnallisuutta ajatellen, syödä hyvin, elää siinä jossain välissä mukavaa elämää ja vetää säännöllisin väliajoin uusia enkkoja salilla hyvillä energiatasoilla. Ja kun treenaa suorituskyky edellä, sitä ei kaada myöskään satunnaiset sairastelujaksot tai pakolliset lepotauot salilta, koska oot rakentanut itsellesi hyvän pohjakunnon ja kehosi kestää sen myötä kovempiakin iskuja henkisesti ja fyysisesti. Jos taas rakennat itsetunnon ja treenimotiivit ulkoisiin tekijöihin, voi olla, että pidemmät sairastelujaksot tuntuu, kuin vetäisi maton jalkojen altakuka mä edes olen enää? Onko mulla nyt mitään arvoa, kun en pääse salille pumppaamaan?

Sitä paitsi, valitettavan usein nämä kuuluisat bikinipakaraohjelmat on koostettu pienistä hilavitkutteluliikkeistä, mitkä taas ei palvele pakaralihasten oikeaa toiminnallisuutta kovin optimaalisesti. Pohja kun pitäisi aina rakentaa niiden raskaiden perusliikkeiden ympärille ja pyrkiä mahdollisimman suuriin kuormiin niissä isoissa liikkeissä. Maastaveto on yksi hyvä esimerkki sellaisesta liikemallista, mikä johtaa ihan suoraan parempaan suorituskykyyn jokapäiväisissä arkitoiminnoissa. Ja oikealla tekniikalla tehtynä (tietenkin) kantaa myös hedelmää sinne vanhuuspäiville asti.

 

eeaa2
Varmasti kaikki haluaisi säilyttää oman kehon mahdollisimman toimintakykyisenä niin pitkälle, kuin mahdollista. Mutta jos treenaat ulkonäkösyistä ilman, että oikeasti nautit sen matkan teosta tai et koe sillä olevan mitään syvempää merkitystä elämässä, niin kuinka pitkälle ajattelit sillä mentaliteetilla päästä?

***

Voit seurata mun treeni- ja arkimeininkejä somessa:

Twitter

Instagram

Leea V.

2 vastausta artikkeliin “Treenaatko elämää vai pakaroita varten?”

  1. […] Luota siihen, että jos et aiemmin ole saanut yhtään leukaa vedettyä ja yhtäkkiä otat haasteeksi ja tavoitteeksi vetää 10 leukaa tietyssä määräajassa – väkisinkin fysiikka tulee näyttämään erilaiselta, kun tavoite on saavutettu. Ja tavoitteen asettaminen suorituskyky edellä voi olla paljon voimakkaampi motivaattori, kuin rantakuntoon pääseminen. Päätät jonkun voimatasoihin tai liikevariaatioon liittyvän tavoitteen, asetat sille aikarajan, teet nousujohteisen suunnitelman ja laitat kädet saveen. Viikko viikolta pyrkimyksenä päihittää edellisviikon tulokset. Lupaan, että se motivoi. Oon kirjoittanut tästä aiheesta vähän sivuten aiemminkin täällä. […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta