Epäsäännöllisesti syöminen on todennäköisesti isoin sudenkuoppasi

Oon tässä viime aikoina kysellyt ihmisiltä, tutuilta ja tuntemattomilta, mikä on oman hyvinvoinnin ja jaksamisen ylläpitämisessä isoin haaste. Monella tuntuu olevan haasteena ruokailujen pitäminen säännöllisenä. Aamulla saatetaan lähteä töihin pelkän banaanin voimin ja seuraava ateria on työpaikan ruokalassa puolenpäivän jälkeen, jossa lapataan lautaselle yksi pieni kauhallinen jotain keittoa, missä on ehkä kaksi pientä perunanpalasta ja kaksi heiveröistä palaa lihaa/kanaa/kalaa. Hiilareita vältellään tai vaihtoehtoisesti syödään liian hiilaripainoitteinen lounas ja proteiininsaanti jää vähiin.

Seuraava ateria saattaa olla vasta illalla, kun on kotiuduttu töistä kaupan kautta kotiin. Tässä vaiheessa ollaan jo niin ärrimurreja, että joko ei jakseta laittaa päivällistä (ostetaan eineksiä kaupasta) tai sitten syödään ruuan valmistumista odotellessa jotain suklaapatukkaa pahimpaan nälkäkiukkuun. Niin, ja se itse ruokakaupassa käynti nälissään kituutetun työpäivän jälkeen on varmasti kaukana positiivisesta elämyksestä! 😉 Koitapa siinä rauhassa miettiä salaattitarpeita, kun hyllyjen pikaruuat ja sokerivälipalat huutaa sun nimeä armottomasti.

Oikein ajoitettu ja säännöllinen syöminen on melkeinpä ykkösasia, mikä pitäisi laittaa reilaan. Vasta sitten aletaan miettiä niitä yksittäisiä valintoja, ruuan laatua, monipuolisuutta. Lisäravinteet on siellä vasta häntäpäässä, mahdollisena lisänä, kun perustukset on kunnossa.

smo3
Kun ateriaväli on tasainen (semmoinen 2,5 – maksimissaan noin 3,5 tuntia), keho tietää saavansa ravintoa tasaisesti päivän mittaan, eikä sillä ole tarvetta kerätä niitä vähäisiä aterioita vyötärölle rasvaksi pahan päivän varalle. Tasaisella syömisellä vältät verensokerin heilahtelut, eli pidät myös mielialat kurissa, eikä ne heittele päivän mittaan laidasta laitaan. Energiatasot pysyy tasaisina, saat tehtyä päivän työt tehokkaasti, ja mikä parasta – jaksat varmasti tehdä työpäivän jälkeen muutakin, kuin rojahtaa sohvalle Netflixin ääreen. 🙂 Ja samalla saat sanoa hyvästit myös lounaan jälkeisille lamaantumisille. Onko tuttu tunne? Syöt lounaan ja sen jälkeen tekis mieli laittaa ruokalevolle, mutta työpäivä on vasta puolessavälissä siinä vaiheessa.


Tarpeeksi kauan kun syö epäsäännöllisesti, niin sellainen normaali näläntunne katoaa ja sen jälkeen on helppo kuvitella, että ei keho vaan tarvitse ruokaa niin usein. Varsinkin jos on taipumusta syödä iltaisin huomaamatta isoja annoksia, kannattaa ehdottomasti totutella tasaiseen ateriarytmiin ja syödä aamulla ja lounaalla ihan reippaasti. Jos näläntunnetta ei enää ole (= aineenvaihdunta hidastunut), niin alussa säännöllisen syömisen opettelu voi tuntua melko työläältä. Pienet kerta-annokset helpottaa tässä.

Tässä joitain vinkkejä, mitä voi ottaa mukaan työpäivinä välipaloiksi ja säilyy huoneenlämmössä:

  • riisikakut
  • pähkinävoit
  • tahini
  • pähkinät (suolaamattomat & paahtamattomat)
  • hedelmät
  • proteiinivanukkaat
  • Bonne-marjasoseet (kaupan hillohyllystä, 100% marjaa/hedelmää) sopii esim. rahkaan
  • heraproteiinijauhe
  • siemenet
  • taatelit (kokeile erityisesti dipattuna pähkinävoihin tai sujauta vaikka pähkinä taatelin väliin!)
  • pikapuurot annospusseissa (mielellään alle 5g sokeria/100g) tai sitten ihan perus pikakaurahiutaleet, joihin lisäät töissä vain keitetyn veden ja lisukkeet päälle

Voit viedä kerralla isomman satsin töihin, niin ei tarvitse joka päivä muistaa erikseen ottaa eväitä mukaan. 😉

Ja uskallan näin yleisellä tasolla väittää, että todennäköisesti syöt aivan liian vähän. Koitapa ihan huviksesi syödä pari viikkoa reilumpia annoskokoja (esimerkiksi jos laitat normaalisti aamupuuroon muutaman ruokalusikallisen hiutaleita, miten olisi ihan 1,5 dl (n. 60g) ja lisää mielellään joka aterialle joku rasvanlähde (pieni kourallinen pähkinöitä / 1 rkl öljyä / 1 kananmuna / ½ avokado tms.). Huomaat varmasti positiivista muutosta vireystilassa ja mielialassa, verensokeri pysyy tasaisempana ja rasvan lisäämisen myötä makeanhimokin tasoittuu (= vaikuttaa hormonitoimintaan positiivisesti).

***

Voit seurata mun treeni- ja arkimeininkejä somessa:

Twitter

Instagram

FitFashion

FitFashion on Suomen suurin ja paras aktiivisen elämäntyylin blogiyhteisö. Bloggaajien elämänmakuisista tositarinoista löydät motivaatiota ja ideoita arkeesi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta