Syötkö riittävästi tavoitteisiisi nähden?

Riittävä energiansaanti on ollut mun mielessä aika paljon viime aikoina.  Paljon näkee esimerkiksi YouTubessa näitä suosittuja fitnessguruja, jotka puhuu paljon IIFYM (=If It Fits Your Macros)-periaatteella syömisestä, siellä tuutataan eetteriin paljon informatiivisia videoita makrojen seuraamisesta ja paljon näkyy olevan Full Day Of Eating -videoita, joissa näytetään vielä videon päätteeksi päivän makrojakaumat ja kokonaisenergiansaanti.

Tuntuu olevan enemmän poikkeus, kuin sääntö, että nämä suositut YouTube-fitnessgurut/fitspot syö päivittäin semmoista 1400-1700 kcal luokkaa. Makrot kyllä täyttyy tavoitteiden mukaisesti, mutta kun katsotaan sitä kalorimäärää, niin harvemmin siellä näkyy yli 2000 kcal lukuja. Väistämättä tulee sellainen mieleen, että ollaanko siellä unohdettu laskea päivittäinen aktiivisuus mukaan omaa kokonaisenergiankulutusta laskettaessa? Lukemat, mitä siellä näkee, tuntuu olevan enemmän perusaineenvaihdunnan kulutuksen tasolla, eli niitä lukemia, mitä sun keho TARVITSEE päivittäin voidakseen edes toimia kunnolla, puhumattakaan siitä, että se jaksaisi tehdä jotain varsinaista aktiviteettia siihen päälle.

jogurtti


Otetaan esimerkiksi 28-vuotias nainen, joka on 170 cm pitkä ja painaa 65 kiloa. Tekee toimistotyötä, harrastaa päivittäin kohtalaisesti hyötyliikuntaa ja treenaa 5 kertaa viikossa aktiivisesti.

Tämän esimerkkinaisen perusaineenvaihdunta on laskennallisesti 1451 kcal (elintoimintojen ylläpitämiseen tarvittava energiansaanti!) ja aktiivisuuskerroin huomioonotettuna päivittäinen energiantarve pomppaakin jo noin 2467 kcal asti. Sillä kalorimäärällä hänen paino siis pysyisi ennallaan ja esimerkiksi kiinteytymis- ja painonhallintatavoitteita voisi lähteä toteuttamaan tällä energiamäärällä.

Nuo ylempänä mainitut fitnessvideot YouTubessa on luonnollisesti todella suosittuja, ja väistämättä niistä otetaan mallia. Monesti nämä kalorilukemat on enemmänkin jollekin kisadieettaajalle tarkoitettuja. Harvemmin siellä näkee myöskään, että rasvaa syötäisiin se noin 1 g/painokiloa kohden, vaan valitettavan usein rasvatkin on näillä guruilla siellä 30-50 g luokassa. Varsinkin naisille riittävä rasvansaanti on ihan ehdoton edellytys hormonitoiminnalle.

Ja heitetäänpä nyt ihan huvikseen esimerkkinä tähän normaalin kaurapuuron ravintosisältö. Monesti somessa näkee käytettävän 30-40 g hiutaleita (n. 1 dl) per annos, mikä on ehkä alakouluikäiselle sopiva määrä, excuse me.

60 g kaurahiutaleita sisältää keskimäärin:

229 kcal
36g hiilihydraattia
4g rasvaa
8g proteiinia

Ja jos nyt ajatellaan, että aktiivisen liikkujan hiilihydraattien tarve olisi sellaista 3-6g/painokiloa kohden, niin esimerkiksi 60-kiloinen nainen voisi hyvinkin syödä 50g hiilihydraattia jaettuna päivän viidelle aterialle.
Tämä siis vaan huomiona, että 60g hiutalemäärään tehty puuro ei ole jättiannos, vaan ihan vähintäänkin normaali annos aikuiselle ihmiselle!

Tai entäs sitten peruna, mikä on monesti työpaikka- ja kouluruokaloissa lounasvaihtoehtona? Harvemmin näkee kenenkään (naisen) ottavan enemmän, kuin 2 pientä perunaa kerralla. Ja työ-/koulupäivän jälkeen olisi tarkoitus lähteä vähintään jonnekin bodypumppiin tai spinningiin. Jos kerron, että kahdessa perunassa on ainoastaan noin 25 grammaa hiilihydraattia, niin onko enää ihme, ettei pumpit ja spinningit välttämättä luista optimaalisilla tehoilla alkuillasta? Hiilihydraatti on ihan tosi tärkeä polttoaine elimistölle, myös rasvanpolttotavoitteissa.

Jos pinnaa kiristää jatkuvasti ja elät aivosumussa, tsekkaa pikimmiten, paljonko syöt hiilihydraatteja. Vaikka olisit passiivisesti elävä ja istumatyötä tekevä, tarvitset hiilihydraatteja jo aivotoiminnan ja muun kannalta. Kroppaa voi opettaa sietämään hiilihydraatteja. Kärsivällisyyttä peliin. Hiilihydraatit toki keräävät nestettä, joten paino todennäköisesti nousee (jos olet elänyt vähähiilihydraattisella pitkään), mutta sillä painonnousulla ei ole mitään tekemistä rasvan kertymisen kanssa. Ylipäätään henkilövaa’at voi heittää parvekkeelta alas, mutta se on oma aiheensa.

Nyt siis reippaasti sitä ruokaa lautaselle ja huomaat äkkiä eron treenin tehossa ja mielialassa! 😉

Leea V.

Yksi vastaus artikkeliin “Syötkö riittävästi tavoitteisiisi nähden?”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta