Nettivalmennus VS. Henkilökohtainen valmennus

Massatuotantoon laadittu nettitreeniohjelma ei huomioi sinua yksilönä.

Ilman henkilökohtaisesti räätälöityä treeniohjelmaa ja tekniikoiden tarkistamista live-ohjauksessa tulokset jäävät tosi helposti puolitiehen. Nettivalmennuksessa ei oteta huomioon sitä, missä kunnossa on juuri sinun kehonhallinta, liiketekniikat, ryhti, arjen kuormitustaso ja mahdolliset vartalon virheasennot. Saatat saada toki valmennusmateriaalien mukana videolliset ohjeet treeniliikkeistä, mutta sen jälkeen olet periaatteessa kaikessa omillasi. Tukilihaksisto saattaa olla heikossa kunnossa tai ryhti on väärä, jonka vuoksi liikkeet ei mene perille sinne kohdelihakseen ja saatat tietämättäsi vaan lisätä toiminnallisia virheasentoja kehossa.

goal
Näin asetetaan konkreettinen tavoite!

Henkilökohtaisessa valmennuksessa sitten taas treeniohjelma laaditaan vasta (toivottavasti) sen jälkeen, kun alkukartoitukset ja jonkinlaiset tavoitteeseen sidotut kuntotestaukset on suoritettu. Niiden pohjalta lähdetään kehittämään juuri sun tarpeisiin soveltuvia liikkeitä ja keksimään vaihtoehtoja, jos on jotain kroonisia kipuja tai muita liikerajoitteita taustalla.

Lisäksi live-valmennus on yleensä pääkopalle paljon helpommin pureskeltava prosessi, kuin massatuotanto-nettivalmennus. Kaikki muutokset ei tule henkilökohtaisessa valmennuksessa kerralla, vaan pienin askelin opetellaan uusia tapoja ja tehdään niistä vähitellen rutiineja arkeen soveltaen.

Esimerkiksi jos olet elänyt viimeiset 5 vuotta ilman aamiaista ja mennyt vaan kahvin voimalla töihin, niin ensimmäinen askel voisi olla se aamiaisen lisääminen osaksi arkirutiineja. Vasta sitten, kun siitä on tullut selkäytimeen juurtunut tapa, voidaan alkaa hienosäätämään ja miettimään, että mitäs sitä vaikka välipalaksi söisi. Kaikkea ei kannata muuttaa kerralla, koska siinä on aivan liian monta rautaa tulessa ja vähemmästäkin menee pää sekaisin, kun on arjen muutkin velvollisuudet hoidettavana.

Kaikki positiiviset muutokset, mitä teet nykyisiin elämäntapoihin liittyen hitusenkin parempaan suuntaan, on kotiinpäin. Keho huomaa ne muutokset kyllä, oli se muutos kuinka pieni tahansa. Ei vaadita täydellisyyttä, vaan hieman parempia valintoja, kuin eilen.

Nettivalmennuksessa saatat saada muutaman kylmän PDF-tiedoston käsiisi grammantarkkoine ruokavalioineen ja sitten ollaankin sormi suussa, kun pitäisi saada ne saavutetut tulokset säilytettyäkin sen projektin jälkeen ihan omillaan. Sehän nyt on selvä, että yksityiskohtaisen tarkkaa ruokavaliota ei pysty kukaan noudattamaan todella pitkiä aikoja – siinä ei kestä kroppa, eikä psyyke. Tarkoitus on kuitenkin nauttiakin elämästä jossain välissä.

13-lopetalaihduttaminen

Henkilökohtaisessa valmennuksessa on helpompi soveltaa asioita sen hetkisen tilanteen mukaan. Jos on vaikka todella kiireinen ja stressaava elämäntilanne päällä, niin sitten pidetään kevyt viikko, eikä lisätä stressoreita treenaamalla kovaa. Homma ei kaadu siihen! Mutta jos oot saanut pelkän etävalmennusmateriaalin, siitä ei ole hirveästi apua elämän yllättävissä tilanteissa, tunne-elämän muutoksissa tai ”repsahdusten” sattuessa. Treeneistä ja ruokavaliosta tulee nettivalmennuksissa helposti suorittamista ja unohdetaan, ketä (köh köh… ITSEÄSI!) tai mitä varten ollaan projekti aloitettu.

Perimmäinen tarkoitus valmennuksissa pitäisi olla kuitenkin se, että saat pysyviä työkaluja muutokseen ja oikeasti opit siinä matkan varrella jotain. Opit tekemään nopeita ratkaisuja kinkkisissä tilanteissa, laittamaan terveyden etusijalle rentoudesta tinkimättä ja tekemään oikeasti pysyviä muutoksia, joilla pysyt myös jatkossa hyvässä kunnossa. Itsenäisesti. 🙂

Leea V.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta