Lisää hyviä juttuja ennen kuin luovut yhtään mistään

Tiedätkö sen tunteen, kun tekee ihan hirveesti mieli syödä jotain herkkuja ja luet epätoivoisena naistenlehdistä vinkkejä makeanhimon taltuttamiseen — vaihtoehtona on naistenlehtien mukaan;
a) syödä porkkana
b) juoda lasi vettä
c) lähteä ulos kävelylle
d) pestä hampaat, koska hammastahnan maku suussa ei sovi yhteen herkkujen kanssa!

Ja nää vinkit luettuaan tekee mieli vaan vetää bitch slappia poskelle, koska nää urpot ei tiedä yhtään, mistä puhuu. Ei nuo ylläolevat vinkit toimi silloin, kun vahinko on jo tapahtunut, eli makeanhimo on ehtinyt jo yllättää. Ennaltaehkäisyyn ne ehkä toimii, ja siihenhän just pitääkin panostaa, ettei ne hetket pääse iskemään yllättäen.

diet
kuva

Mutta tiedätkö, mikä on parhaaks havaitsemani vinkki elämäntapojen muuttamiseen? Hyvien valintojen lisääminen. Ei mitkään hemmetin karkkilakot ja kieltolistat. Aina, kun päätän mielessäni, että nyt loppuu muuten suklaan syönti kokonaan, niin se tulee olemaan ainoa asia, mikä mielessä pyörii. Kielletty hedelmä houkuttaa ja ajatus siitä, että nyt pitää luopua jostain, vie kaiken motivaation.

Mitä jos säkin kokeilisit tuoda vaan lisää hyviä juttuja päivittäisiin rutiineihin?

– Lisää hyviä rasvoja ruokavalioon. Päivän energiansaannista rasvojen osuus on valitettavan helppo saada täyteen tyydyttyneestä rasvasta, mutta mites se hyvien eli tyydyttymättömien rasvojen laita?

Itse ainakin huomaan heti, että herkkuja tekee mieli enemmän, jos on jäänyt rasvojen saanti vähälle. Hyvät rasvat tukee hormonitoimintaa ja on tätä kautta tietenkin yhteydessä myös mielitekoihin! Eli lisää ruokavalioon päivittäin pähkinöitä, oliiviöljyä, kalaa, siemeniä, avokadoa, chia-siemeniä jne.

– Lisää aterioita, varsinkin jos ateriarytmisi on epäsäännöllinen tai syöt liian kevyesti päivän alussa ja tuppaat syömään liikaa illan mittaan

– Lisää kasviksia ja marjoja eri muodossa

brekk

– Lisää veden juontia. Vaikka olisitkin koukussa esim. kokikseen tällä hetkellä, älä ajattele vielä sen lopettamista, vaan juo sen kaiken päälle sitä vettä reilusti enemmän!

– Lisää uusia ruoka-aineita, uusia reseptejä arkeen, käytä uusia mausteita ruuanlaitossa! Onko ihmekään, että oma ruokavalio alkaa maistua puulta, jos syödään päivästä toiseen samoja juttuja? Mitä monipuolisemmin syödään erilaisia ruokia ja erivärisiä kasviksia, sen parempi. Kokeile uusia reseptejä, pysyy mielenkiinto yllä!

Jos ruuanlaitossa vieroksuttaa se, että pitää olla koko ajan vahtimassa ja hämmentämässä hellan ääressä, käytä enemmän uunia. Ei tarvii vahtia niin paljoa ja usein koko homma on helpompi ja nopeampi esivalmisteluineen, kuin keittäessä ja paistaessa.

– Lisää unta. Jos ”ei ole aikaa”, aloita vaikka 15 minuutista. 15 minuuttia pystyy varmaan jokainen nipistämään iltamenoista. Muistatko yhtäkään kertaa, jolloin olisit kärsinyt kovasta makeanhimosta silloin, kun edellisenä yönä on nukuttu tosi hyvin?

Tee joitain näistä lisäyksistä ja jatka samaan malliin muilta osin. Parin viikon sisällä alat huomaamaan, että niitä ”huonoja” juttuja tulee jostain kumman syystä kulutettua vähemmän. Kun elimistö saa käyttöön lisää vitamiineja ja suojaravintoaineita, lähtee ihan varmasti jotkin akuutit herkkuhimot pois. Joskus kyse on ihan oikeasti vaan vitamiinin- tai rasvanpuutteesta kehossa. Hyviä juttuja ruokavalioon ja elämäntapoihin lisäämällä niille huonommille jää vähemmän tilaa ja ne jää pois vähän kuin siinä sivussa. Ilman, että joudut kokemaan luopumisen tunnetta niistä kivoista ja tutuista jutuista. 😉

FitFashion

FitFashion on Suomen suurin ja paras aktiivisen elämäntyylin blogiyhteisö. Bloggaajien elämänmakuisista tositarinoista löydät motivaatiota ja ideoita arkeesi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta