Ruokien punnitseminen ja makrojen laskeminen – uhka vai mahdollisuus?

Otin vajaa vuosi sitten ison riskin, kun päätin alkaa punnitsemaan ruokani ja seuraamaan makroja MyFitnessPal-appsin kautta. Riski se oli sen takia, että mulla on ollut nuorempana ortorektista ajattelua ja ruoka oli vähän sellainen pakkomielteinen asia. Mutta mun tapauksessa siitä seurannasta ja laskemisesta on ollut tosi iso hyöty. Söisin ihan liian vähän tavoitteisiini (lihasmassan kasvattaminen) nähden ja saisin tärkeitä ravintoaineita ihan epätasapainoisesti, jos en niitä makroja seuraisi. Ja kun asettaa makrojen suhteen tietyt päiväkohtaiset tavoitteet ja noudattaa niitä – parhaansa mukaan, ei pakkomielteisesti – useamman viikon, niin on helpompi analysoida, mikä toimii itsellä ja mikä ei. Tuleeko kehitystä treeneissä, miten energiatasot vaihtelee jne.

Kun on plussakaloreilla (tavoitteena se lihasmassan kasvattaminen), on vaikeampaa seurata sitä kehitystä ja muutoksia ilman makrojen seuraamista. Varmasti mahdollista, mutta vähän haastavaa. Ettekä uskokaan, miten paljon ruokaa mahtuu 3000 kaloriin. Ei parane herätä kovin myöhään, muuten menee koko päivä syödessä. 😀 Ruokien punnitseminen ei vie aikaa kuin ehkä pari minuuttia yhteensä koko päivästä ja siitä tulee tosi nopeasti ihan rutiinia. Syömisten ylöskirjaaminen MyFitnessPaliin ei myöskään vie kauaa aikaa, koska appsin arkistoihin tallentuu usein käytetyt brändit ja tuotteet, eikä niitä tarvitse joka kerta kirjoittaa alusta uudestaan. Sen kun kirjoittaa pari ensimmäistä kirjainta, niin se hyppää siitä valikkoon esiin. Ja vaikka kyseessä on amerikkalainen sivusto, niin sieltä löytyy lähes jokainen suomalainen tuote ja sen voi hakea sieltä listasta ihan suomenkielisellä nimellä.

Tosin tossa on oltava tarkkana, kun sinne voi kuka tahansa syöttää makrot tuotteista ja ne voi syöttää sinne ihan mitä tahansa tietoja. Monesti oon katsonut ihmeissäni, että miten on mahdollista, että tässä tuotteessa on 30 grammaa kuitua 100 grammassa, ja sitten tajuan, että aha, jollain on tullut pilkkuvirhe tietoja syöttäessä. 😀 Eli tarkkana kannattaa olla, ja vihannesten suhteen kannattaa hakea aina Finelin nimellä tuotteet, niin saa yleensä myös oikeat vitamiini- ja hivenainepitoisuudet prosentuaalisesti sinne näkyviin.

Ja jos meen ulos tai kylään syömään, en todellakaan ota mitään stressiä makroista. Jos mahdollista, niin arvioin silmämääräisesti määrät ja ainesosat ja kirjaan ne ylös vähän sinnepäin tai valitsen lähimpänä olevan vaihtoehdon sieltä arkistoista. Kaikille tämmönen päivittäinen seuraaminen ja punnitseminen ei todellakaan sovi. Siinä tapauksessa annoskokoja voi hallita ihan mainiosti vaikka oman käden avulla (kämmen, nyrkki ja peukalo toimii hyvin, kun mitataan annoskokoja proteiineista, hiilihydraateista ja rasvoista). Siinä vaiheessa, jos ruoka alkaa hallita elämää, niin on korkee aika viheltää peli poikki ja miettiä, miksi näin. Jos tuntuu, että omaa elämää on vaikea kontrolloida ja haluaa kontrolloida edes jotain osa-aluetta elämässään, niin kalorien laskenta on viimeinen asia, mistä sitä kontrollia kannattaa hakea.

IIFYM (= If It Fits Your Macros) -periaate toimii parhaassa tapauksessa ihan täydellisesti ja sitä voi noudattaa rennosti läpi elämän. IIFYM sallii pienet herkuttelut ja on todella joustava tapa miettiä ruokailuja. Kunhan ei täytä makrojaan donitseilla ja muroilla, vaan huolehtii ensiksi siitä, että päivän kuiduntarve ja vitamiinitasot on täytetty. Ja jos tietää etukäteen menevänsä vaikka seuraavana päivänä ulos syömään, niin voi kätevästi täyttää edellisenä iltana muut ateriat sinne valmiiksi ja siitä näkee heti, millaiset makrot jää käytettäväksi vapaammille aterioille.

Itse saan ihan mielettömät kiksit siitä, kun nään MyFitnessPalissa eri vitamiinipalkit täynnä tai jopa ylittyneinä. Jos päivän lopussa nään palkeista, että kaliumin osalta on vajetta, niin otanpa sitten yhden banaanin vielä osaksi iltapalaa, ja tilanne on taas parempi. Banaanista saa myös tryptofaania, joka edistää unensaantia, eli toimii iltapalalla mainiosti! Tämä nyt vaan esimerkkinä. MyFitnessPal on siis ihan ilmainen perusversiona, jos haluaa saada fancympia toimintoja käyttöön, niin siitä pitää maksaa jotain kympin luokkaa kuussa.  Ilmaiseenkin versioon saa kuitenkin asetettua omat päiväkohtaiset tavoitteet makroihin grammoineen ja kaloreineen.

Leea V.

Yksi vastaus artikkeliin “Ruokien punnitseminen ja makrojen laskeminen – uhka vai mahdollisuus?”

  1. […] Ensimmäinen päivä kului mielentilalta erittäin innokkaasti, mutta täytyy myöntää, että vähän on nälkä. Tosin veikkaan sen olevan pelkkää henkistä nälkää, kun kaloritkin on tänään olleet 2300 kcal ja makrot olleet kohdillaan. Nyt on otettu MyFitnessPal -sovellus taas tiiviisti käyttöön, herranjestas miten edellisestä kerrasta on kulunutkaan aikaa. Oon kirjoittanut aiemmin yleisesti makrojen laskemisesta täällä. […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta