Ensimmäinen PT-koulutusviikonloppu takana – mitä jäi käteen?

Seuraa blogiani Bloglovinin avulla

Huh, miten haastava ja informatiivinen, mutta eeeerittäin ihana ja innostava viikonloppu Trainer4You-koulutuksen merkeissä on takana! Jos ennen koulutusta olin 100% varma, että tää ala on mun juttu, niin nyt se on ainakin 200% varma, että mä tein elämäni parhaan päätöksen, kun päätin koulutukseen ilmoittautua. Meillä on semmoinen pienehkö ja kompakti ryhmä, niin uskon, että pystytään perehtymään opetukseen aika intensiivisesti, kun ei oo liikaa ihmisiä samassa ryhmässä.

Ei oo ihmisen anatomian opettelu muuten ihan helpoin juttu. Päälihasryhmien latinankieliset nimet mulla on jo ennestään melko tuttuja, mutta lihasten kiinnityskohdat ja liikesuunnat ja yksittäisten lihasryhmien tehtävät vartalossa oli vähän kinkkisempiä juttuja. Nooo, nyt vaan sitä pänttäämistä niin asiat selkenee.

Oon ennenkin toki tiennyt levon ja palautumisen merkityksen kokonaisvaltaisessa terveydessä, mutta mulle tuli ihan yllätyksenä, miten suuri osa viikosta tulis olla ihan peruskuntoharjoittelua maltillisilla sykkeillä. Ja miten suuri merkitys on arjen aktiivisuudella ja pieniltä tuntuvilla valinnoilla (nämä perusmeiningit – valitse portaat hissin sijaan, puhu puhelimessa seisten, tulosta paperit toiseen kerrokseen toimistossa jne.), kun halutaan nostaa kokonaisenergiankulutustamme.

Sillä täsmätreenaamisella on harmittavan pieni vaikutus siihen, miten paljon kaloreita me päivätasolla kulutetaan. Mutta ei se ole mikään syy jättää sitä liikuntaa väliinkään! 😉

Sitten se ravintopuoli. Meillä oli koulutuksessa hyvä ravintoluento, missä ei niinkään tullut uutta asiaa, mutta oli se silti aika silmiä avaava. Mulla on ollut aikanaan jos jonkinmoisia uskomuksia ravinnosta. Sen jälkeen, kun aloin muuttamaan elintapoja terveellisempään suuntaan, niin olin alussa aika hurahtanut näihin hifistelyguruihin, jotka suositteli pelkästään superfoodeja ja lietsoi pelkoa, että tavallista hanavettä ei saa juoda jne.

Sitten oon myös elänyt vähähiilihydraattisella ruokavaliolla heti salitreenin löytämisen jälkeen, ja ihmettelin kovasti, kun oli koko ajan sellainen aivosumu päällä ja kone kävi hitaalla. Silloin oli paleoruoka kovassa nosteessa ja pitihän siihenkin hurahtaa mukaan.

carb
kuva

Sitten oon ollut myös täysin maidottomalla ja omalla kohdalla se maidottoman ruokavalion vaikutus oli lähinnä plaseboa. Nyt, kun oon uskaltanut olla itselle armollisempi ja keskittynyt siihen isompaan kokonaiskuvaan (pieniin epäolennaisuuksiin keskittymisen sijaan), niin kaikki kuvitellut oireetkin on jäänyt pois. Tottakai ihminen herkistyy ajan kuluessa esim. maitotuotteille, jos jättää ne yhtäkkiä kokonaan pois ilman lääkärin allergiadiagnoosia. Miksi hankkia itselleen tietoisesti ruoka-aineyliherkkyyksiä?

Pääpointti taitaa olla se, että suomalaisten huono terveydentila ei johdu virallisista ravitsemussuosituksista, vaan siitä, että melkein kukaan ei noudata niitä. Sen sijaan, että sovellettaisiin niitä ravitsemussuosituksia omiin tarpeisiin, niin jätetään aterioita väliin, syödään epäsäännöllisesti ja yksipuolisesti & syödään liikaa piilosokeria, prosessoituja lihavalmisteita ja eineksiä.

fran-thats-two-no-not-when-you-eatit-like-this-2299955
If only… 😉 kuva

Ravitsemussuosituksia ei ole tarkoituskaan noudattaa kun piru raamattua, vaan niitä saa ja pitää soveltaa yksilöllisten tarpeiden mukaan. Ei kukaan käske sua syömään leipää 9 palaa päivässä. Sitä leipää ei tarvitse syödä lainkaan. Mutta hiilihydraatit on hyvä kaveri aktiiviselle liikkujalle ja maailmakin näyttää silloin aika paljon kivemmalta paikalta, kun on hiilaria varastossa 😉

FitFashion

FitFashion on Suomen suurin ja paras aktiivisen elämäntyylin blogiyhteisö. Bloggaajien elämänmakuisista tositarinoista löydät motivaatiota ja ideoita arkeesi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta