Et voi muuttaa kaikkea kerralla

Seuraa blogiani Bloglovinin avulla

 

Kaikki on varmasti joskus kokeneet sen hetken, kun on ihan täynnä motivaatiota tehdä joku elämäntapamuutos. On vaikka uusi vuosi ja tulee ne kuuluisat uudenvuodenlupaukset. Kirjoitat silmät loistaen listan niistä muutoksista, mitä tuut tekemään heti huomenna tai legendaarisena ensi maanantaina.

Haluat muuttaa kaiken kerralla. Aiot meditoida päivässä 30 minuuttia, nukkua vähintään 8 tuntia yössä, juoda sitä nurmikon makuista viherjauhetta, jota joku nettiguru käski sun käyttää, ja lista jatkuu. Et ole ehkä harrastanut kuntoliikuntaa nuoruusvuosien jälkeen ja yhtäkkiä oot täysin varma, että treenit 5x viikkoon on sulle ihan realistinen tavoite. Siihen päälle netistä ostettu, massatuotettu superdieetti, jonka myötä ruokavaliokin menee kertaheitolla uusiksi.

Sitä haukataan usein liian iso pala kerralla ja unohdetaan se tosiasia, että yhdenkin muutoksen tekemiseen vaaditaan semmoinen kolme viikkoa tahdonalaista toistamista, ennen kuin siitä tulee rutiinia. Tietysti motivaation ollessa huipussaan tuntuu, että pystyy mihin vaan. Entäs sitten, kun tulee niitä vastoinkäymisiä? Takana on huonosti nukuttu yö, töissä on stressaava tilanne, uusi asunto on etsinnässä ja flunssaa pukkaa päälle. Vieläkö mielen päällä on parsakaalit ja meal-preppaukset seuraavalle päivälle? Töissä joku tarjoaa kakkukahvit ja ajattelet, että nyt kun sorruit kakkupalaan, niin jätetään illan treenitkin väliin samaan konkurssiin. Tästä se kierre alkaa, mihin moni jää junnaamaan.

sarasvuo

Muistan, kun löysin liikunnan ilon joskus loppukesästä 2012 ja aloin tekemään kotona treenejä YouTube-videoiden avulla ihan kunnolla. Mulla ei periaatteessa ollut mitään liikunnallista taustaa, jos ei jotain alakouluikäisten satujumppia lasketa. Sitten, kun vihdoin innostuin kotitreeneistä, niin aloin tekemään niitä joka päivä tuntikaupalla. ”Eihän tästä mitään liikarasitusta voi tulla, kun teen vaan oman kehon painolla”. Sitten tuli kylään keuhkokuume, joka sai mut pois pelistä ainakin kolmeksi viikoksi. Ja kun ei voinut liikkua, niin mitäs väliä sillä ruokavaliolla enää on? Oh my…

motivation

kuva

Motivaatio ei tuu ikinä pysymään, ennen kuin sulla on siinä päätöksessä tunteet mukana. Pelkkä järki ei riitä. Kyllä meistä varmaan kaikki tietää, miten pitäisi syödä ja liikkua pysyäkseen terveenä. Kaikki tietää, että kasviksia kannattaa syödä kaksin käsin. Mutta se tieto siirtyy käytäntöön vasta, kun sun arvomaailma ja päivittäinen toiminta on linjassa keskenään.

Kun pitää huolen siitä, että keskittyy yhteen muutokseen kerrallaan (vaikka tuntuis kuinka turhauttavalta!), niin epäonnistumisprosentti on oikeasti aika pieni. Ensimmäinen muutos voi olla vaikka vedenjuonnin lisääminen. Tai se, että ei muuta ruokavaliota mitenkään muuten, kuin vaihtaa iltapäiväkahvilta sen viinerin vaikkapa maustettuun proteiinirahkaan. Maustetut proteiinirahkat on toki sokeroituja ja ei optimaalisia, mutta ideana on valita aina se vähän parempi vaihtoehto. Tai jos mietit työpäivän jälkeen, että hitto kun pitäis lähteä salille, mutta nyt houkuttaisi enemmän lähteä metsään kävelylle – mene ihmeessä sinne metsään kävelylle. Paras treeni on loppupeleissä se, joka tulee tehtyä.

Leea V.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta