Vastuskuminauhojen äärettömät mahdollisuudet

Seuraa blogiani Bloglovinin avulla

Oon käyttänyt eri vahvuisia ja eri pituisia vastuskuminauhoja osana salitreeniä nyt ehkä noin 1,5 vuoden ajan. Mulla on käytössä keskivahva (vastus n. 30kg) ja kevyt (vastus n. 15kg) täyspitkä kuminauha ja lisäks neljä eri vahvuista ”booty band” -kuminauhaa, sellasia eri paksuisia pieniä lenksuja, jotka menee sopivasti polvien tai nilkkojen ympärille.

bands
My loves <3

Voin heittämällä sanoa, että sen jälkeen, kun otin vastuskuminauhat mukaan alkulämmittelyyn ja loppuväsytyksiin eri lihasryhmille, mun lihasten hermotus ja tuntuma on parantunut treeneissä huomattavasti. Puhumattakaan siitä vaikutuksesta, mikä ”booty bandseilla” on ollut jalkatreeneihin. Ja jos kehonhuolto tuppaa jäämään vähiin, niin kuminauhoilla säännöllisesti tehdyt, yläkroppaa avaavat ja dynaamiset liikkeet parantaa helposti ryhtiäkin vähän kuin huomaamatta. Sanoisin mutu-tuntumalla, että selkä ja pakarat tuntuu olevan yleisiä ongelmakohtia monella, eli niihin on vaikea saada liikkeet kohdistumaan oikein. Monella tuntuu selkäliikkeet hauiksissa ja kyynärvarsissa ja pakaraliikkeet menee etureisille, jos ne on dominoivat. Näissä tapauksissa on turha jatkaa liikkeitä totutuilla treenipainoilla, vaan aloittaa vähän kuin alusta puhtaalta pöydältä ja hakea se tuntuma ensin. Siinä pitää jättää vähäksi aikaa ego hyllylle.

Jos ei saa vedettyä vielä vaikkapa leukoja, mun mielestä sen opettelu onnistuu kaikista helpoimmin vastuskuminauhoilla. Avustettu leuanvetolaite ei pysty tarjoamaan niin luonnollista liikerataa, eikä vaadi juuri kehonhallintaa. Leuanvetoa opetellessa negatiiviset toistot (hyppäämällä korokkeelta tankoon ja siitä jarrutellen alas) tai eri vahvuisten kuminauhojen käyttäminen (siirtyen progressiivisesti vahvimmasta kuminauhasta aina ohuempaan ja ohuempaan) toimii hyvin. Kun saat tehtyä vaikka 8 leukaa tietyllä kuminauhalla, vaihda ohuempaan.

Ootko kokeillut tehdä takareisille Glute-Ham Raisea vastuskuminauhalla? Harvalta salilta löytyy GHR-laite, mutta puolapuut taitaa löytyä varmaan mistä tahansa ja liike on todella raskas ihan avustettunakin, jos sen tekee oikeasti hitailla negatiivisilla.

Olkapäiden sisä- ja ulkokiertäjien lämmittelyyn teen näitä ja näitä liikkeitä.

Selälle pystyy tekemään ihan huippuja soutuliikkeitä.

Sitten mun kaikkien aikojen lemppari takaolkapäille; face pull. Toimii varsinkin olkapäätreenin loppuun, jos haluaa saada takaolkapäät ihan piippuun. (Koita siinä sitten nostaa käsiä vaakatasoa ylemmäs seuraavana päivänä…)

Mulla menee kylmät väreet jo ajatuksesta, että pitäisi tehdä olkapäätreeniä ilman kuminauhalämmittelyitä ainakin kiertäjäkalvosimille ja takaolkapäille. Suoraan aerobisesta lämmittelylaitteesta pystypunnertamaan, juu ei kiitos. Varaa ainakin 5 minuuttia dynaamisia liikkeitä sille lihasryhmälle, mitä aiot treenata. Juoksumatolla ehkä tulee sopiva alkuhiki, mutta hermosto ja lihakset on siinä vaiheessa vielä kylmiä, varsinkin jos oot sitä ennen istunut 8 tuntia toimistolla hartiat lysyssä.

Kuminauhat toimii myös loistavana lisätehosteena monissa liikkeissä. Esimerkiksi hip thrustia tehdessä kun laittaa yhden keskivahvan booty bandin polvien ympärille, niin saa tehostettua tuntumaa pakarassa ja vältettyä polvien kääntymistä sisäänpäin liikkeen aikana. Sama jalkaprässissä tai kyykyssä.

Tee itsellesi palvelus ja hanki ainakin yksi vastuskuminauha ASAP. Thank me later. 😉

Ensimmäinen PT-koulutusviikonloppu takana – mitä jäi käteen?

Seuraa blogiani Bloglovinin avulla

Huh, miten haastava ja informatiivinen, mutta eeeerittäin ihana ja innostava viikonloppu Trainer4You-koulutuksen merkeissä on takana! Jos ennen koulutusta olin 100% varma, että tää ala on mun juttu, niin nyt se on ainakin 200% varma, että mä tein elämäni parhaan päätöksen, kun päätin koulutukseen ilmoittautua. Meillä on semmoinen pienehkö ja kompakti ryhmä, niin uskon, että pystytään perehtymään opetukseen aika intensiivisesti, kun ei oo liikaa ihmisiä samassa ryhmässä.

Ei oo ihmisen anatomian opettelu muuten ihan helpoin juttu. Päälihasryhmien latinankieliset nimet mulla on jo ennestään melko tuttuja, mutta lihasten kiinnityskohdat ja liikesuunnat ja yksittäisten lihasryhmien tehtävät vartalossa oli vähän kinkkisempiä juttuja. Nooo, nyt vaan sitä pänttäämistä niin asiat selkenee.

Oon ennenkin toki tiennyt levon ja palautumisen merkityksen kokonaisvaltaisessa terveydessä, mutta mulle tuli ihan yllätyksenä, miten suuri osa viikosta tulis olla ihan peruskuntoharjoittelua maltillisilla sykkeillä. Ja miten suuri merkitys on arjen aktiivisuudella ja pieniltä tuntuvilla valinnoilla (nämä perusmeiningit – valitse portaat hissin sijaan, puhu puhelimessa seisten, tulosta paperit toiseen kerrokseen toimistossa jne.), kun halutaan nostaa kokonaisenergiankulutustamme.

Sillä täsmätreenaamisella on harmittavan pieni vaikutus siihen, miten paljon kaloreita me päivätasolla kulutetaan. Mutta ei se ole mikään syy jättää sitä liikuntaa väliinkään! 😉

Sitten se ravintopuoli. Meillä oli koulutuksessa hyvä ravintoluento, missä ei niinkään tullut uutta asiaa, mutta oli se silti aika silmiä avaava. Mulla on ollut aikanaan jos jonkinmoisia uskomuksia ravinnosta. Sen jälkeen, kun aloin muuttamaan elintapoja terveellisempään suuntaan, niin olin alussa aika hurahtanut näihin hifistelyguruihin, jotka suositteli pelkästään superfoodeja ja lietsoi pelkoa, että tavallista hanavettä ei saa juoda jne.

Sitten oon myös elänyt vähähiilihydraattisella ruokavaliolla heti salitreenin löytämisen jälkeen, ja ihmettelin kovasti, kun oli koko ajan sellainen aivosumu päällä ja kone kävi hitaalla. Silloin oli paleoruoka kovassa nosteessa ja pitihän siihenkin hurahtaa mukaan.

carb
kuva

Sitten oon ollut myös täysin maidottomalla ja omalla kohdalla se maidottoman ruokavalion vaikutus oli lähinnä plaseboa. Nyt, kun oon uskaltanut olla itselle armollisempi ja keskittynyt siihen isompaan kokonaiskuvaan (pieniin epäolennaisuuksiin keskittymisen sijaan), niin kaikki kuvitellut oireetkin on jäänyt pois. Tottakai ihminen herkistyy ajan kuluessa esim. maitotuotteille, jos jättää ne yhtäkkiä kokonaan pois ilman lääkärin allergiadiagnoosia. Miksi hankkia itselleen tietoisesti ruoka-aineyliherkkyyksiä?

Pääpointti taitaa olla se, että suomalaisten huono terveydentila ei johdu virallisista ravitsemussuosituksista, vaan siitä, että melkein kukaan ei noudata niitä. Sen sijaan, että sovellettaisiin niitä ravitsemussuosituksia omiin tarpeisiin, niin jätetään aterioita väliin, syödään epäsäännöllisesti ja yksipuolisesti & syödään liikaa piilosokeria, prosessoituja lihavalmisteita ja eineksiä.

fran-thats-two-no-not-when-you-eatit-like-this-2299955
If only… 😉 kuva

Ravitsemussuosituksia ei ole tarkoituskaan noudattaa kun piru raamattua, vaan niitä saa ja pitää soveltaa yksilöllisten tarpeiden mukaan. Ei kukaan käske sua syömään leipää 9 palaa päivässä. Sitä leipää ei tarvitse syödä lainkaan. Mutta hiilihydraatit on hyvä kaveri aktiiviselle liikkujalle ja maailmakin näyttää silloin aika paljon kivemmalta paikalta, kun on hiilaria varastossa 😉

Ole oman kroppasi paras kaveri

Seuraa blogiani Bloglovinin avulla

 

Laihduttaminen ei tee sinua onnelliseksi. There, I said it.


Ei oo ihan yksi tai kaksi kertaa, kun oon kuullut jossain sanottavan, että ”sitten kun oon laihtunut, niin elämä voi alkaa” tai ”sitten kun oon laihtunut, niin oon onnellinen” jne. jne. Ajattelin itsekin näin silloin, kun olin ylipainoinen. Elin sitku-elämää. Luulin, että kaikki elämän suljetut ovet avautuu, kun on laiha.

Totuus  on vaan kaukana siitä. Se on hyvä tiedostaa, ettei  sitten putoa kovaa ja korkeelta, kun se tavoite on saavutettu. Saattaa olla vähän sormi suussa, kun huomaa, että elämä on edelleen ihan samanlaista, kuin ennen. Yhtäkkiä maagisesti kaikki ihmiset ei sittenkään rakastu suhun, tarjoa sulle upeita tilaisuuksia toteuttaa unelmiasi tai lunasta lupauksiaan. Edelleen joudut kohtaamaan negatiivisia ja ilkeitä puheita, pettymyksiä ja epävarmuutta.

weight
kuva

Elämän realiteetit ei muutu miksikään, vaikka laihdutusurakka olis tuotu päätökseen. Jos huomaa, että pään sisällä velloo negatiivisia ajatuksia itsestään, niin ei ne sieltä helpolla katoa. Se vaatii tosi pitkäjänteistä työtä, että saa ne vuosikausien saatossa päähän juurtuneet ajatusmallit muutettua positiivisemmaksi ja armollisemmaksi. Jos oot tottunut olemaan vuosikausia vaikkapa kokoa 44, niin todennäköisesti sä tulet automaattisesti etsimään sitä kokoa vielä pitkään laihtumisen jälkeen. Peilikuvaan tottuu, niin hyvässä kuin pahassa. Joten kannattaa hyväksyä itsensä ihan samantien, jotta se matka olis jatkossa helpompi.

Jos meet vaikkapa treenaamaan ja samalla mielessäs ruoskit itseäsi, kun tavoitteeseen on vielä matkaa ja vyötäröllä on vielä niin ja niin paljon ylimääräistä, niin miten tällaiset ajatukset muka edistävät sua sun tavoitteissa? No ei mitenkään. Älä liiku sen takia, koska inhoat kroppaasi. Tee se sen takia, että rakastat sitä ja haluat sille vaan parasta.

Kun haluat tehdä hyviä valintoja ja arvostat sun kehoa, alat pikkuhiljaa toimimaan aika hyvässä yhteistyössä sen kanssa. Ajattele vaikka siltä kannalta, että ei oo väliä, mitä moskaa työnnät kurkusta alas, niin sun keho tekee koko ajan täyttä päivää duunia sen eteen, että sun elintoiminnot pysyy käynnissä ja sä voisit mahdollisimman hyvin. Ei se sitä kaltoinkohtelua tietenkään loputtomiin kestä, mutta kuitenkin. Mitä jos säkin tekisit täyttä päivää duunia sen eteen, että sun kehossa on kaikki mahdollisimman hyvin? Saat takaisin sen, mitä annat.

Elämä on oikeasti nyt ja tässä. Mikä sua pidättelee aloittamasta sitä haaveilemaasi harrastusta just tänään? Tai mikä ikinä se asia onkaan, mitä oot siirtänyt tuonnemmaksi ajatellen, että sitku oot laihempi.